preloadc4ddc14f59911e8615f99ad4d29840e1

Så fungerar vi

Introduktion

En enkel sökning på KAYAK scannar på ett par sekunder hundratals resesidor efter priser. Oavsett om du letar efter flyg, hotell, hyrbilar eller något annat hittar vi erbjudanden från hela webben och sammanställer dem. Jämför dina alternativ för samma flyg, hotell eller hyrbil och välj var du vill boka – det är upp till dig om det är direkt med flygbolaget, hotell- eller bilbolaget… eller från en resebyrå.

Priserna kommer direkt från resesajterna till din skärm utan att någon extra kostnad tillkommer från KAYAK. När du har valt din föredragna resa är det leverantören bakom erbjudandet som betalar oss, antingen för att vi länkar dig till deras webbsajt eller för att vi hjälper dig att boka med dem. Det innebär alltså att vår tjänst är helt kostnadsfri för dig som användare.

Ett annat sätt vi tjänar pengar på är genom att visa reserelaterade annonser på vår webbsajt. Vissa företag betalar oss när du klickar på en annons som intresserar dig.

Vi är inte en resebyrå, säljer inte flygbiljetter eller gör bokningar och är inte inblandade i betalningen. När du väljer ett resealternativ att boka lämnar du vår webbsajt; kontrollera informationen och villkoren på resesajten innan du slutför bokningen.

Hur vi rekommenderar innehåll och listresultat.

Våra rekommendationssystem

Vi använder rekommendationssystem på våra webbsajter för att hjälpa dig att upptäcka innehåll som vi tror du kommer att gilla. Detta görs genom att vikta faktorer, som var vi tror du befinner dig (baserat på land, vald valuta, IP-adress eller den hemflygplats du har angett), vad du berättar för oss i sökformuläret (avreseort, destination, datum, antal gäster etc.), priset på erbjudanden och populariteten hos destinationer eller erbjudanden och ibland även våra förväntade intäkter. Varje faktor kan vara mer (eller mindre) viktig i olika fall, beroende på vad vi tror är mest sannolikt att producera innehåll som är relevant för dig.

På våra landningssidor hittar du till exempel ett antal rekommendationssystem, inklusive:

”Jämför momondo med”: Andra webbsajter som du kan använda för att söka efter resor, rekommenderade baserat på resans ursprung/destination och förväntade intäkter för oss.

”Utforska världen från”: Destinationer som du kanske vill resa till från din nuvarande plats, baserat på din hem- eller avreseflygplats, sökdatum, priser för flyg och destinationernas popularitet.

”Rakt på sak”: Resmål som du kan flyga nonstop till baserat på din hem- eller avreseflygplats, nonstop-rutter som är tillgängliga från dessa flygplatser under den närmaste månaden och hur populära dessa resmål är.

”Boenden nära dig”: Billiga boenden i ditt område eller på din destination.

”Upptäck ett brett utbud av boende”: Boenden i ditt område eller på din destination grupperat efter boendetyper.

”Favorithotell världen över”: Hotell som du kanske vill besöka, i en rotation från en manuellt sammanställd lista.

”Kör omkring i”: Billiga hyrbilar grupperade efter bilkategorier baserat på din sökdestination och dina datum.

”Din önskelista börjar här”: Resmål som du kanske vill spara till din önskelista, baserat på din hem- eller avreseflygplats och populariteten för resmål därifrån.

”Explore” låter dig söka efter flygdestinationer utifrån budget och reselängd, med en standard baserad på billiga erbjudanden som hittats av andra användare och rangordning efter pris.

”KAYAK Assistant” låter dig använda AI för att skriva en fråga om flyg som matchar vissa kriterier, varpå den text du angett matchas med och tillämpas för tillgängliga filter.

”Rekommenderade filter” rekommenderar dig personliga filter baserat på ditt tidigare användarbeteende och/eller sammanhanget för de platser du söker efter samt dina sökparametrar (t.ex. datum, antal passagerare, kabinklass); detta kan också inkludera populära filter för en viss plats baserat på tidigare användning på våra webbsajter eftersom vi tror att användare kan vilja återanvända vissa filter baserat på deras preferenser över flera sökningar inom en viss kategori.

Våra sökresultat för resor är också ett rekommendationssystem. Ta en titt på rangordningsalternativen nedan för varje kategori:

Flyg

Bäst

Bara för att ett erbjudande är billigt betyder det inte nödvändigtvis betyda att det är det bästa. Som standard rangordnas flygen för att ge dig den bästa avvägningen mellan pris och bekvämlighet, baserat på faktorer som resans längd, pris, avstånd mellan ursprungs- och ankomstdestinationen, antal resenärer och hur du påbörjade din sökning. Samtidigt används en mångfaldslogik för resultaten för att ge dig en rad olika flygbolags- och avgångsalternativ. Den relativa betydelsen av faktorerna är specifik för varje uppsättning sökresultat, t.ex. kommer priset vara mindre relevant om det billigaste flyget bara är något billigare men mycket längre än det snabbaste flyget. Vi anser att dessa parametrar och deras viktning bidrar till att visa mer relevanta sökresultat för användarna. Exempelvis motiverar kanske inte besparingarna på det billigaste flygalternativet besväret som en lång mellanlandning för med sig.

Ibland finns samma flygerbjudande tillgängligt på flera olika leverantörssidor. Vi lyfter fram den billigaste leverantören och rangordningen av de andra bokningsalternativen baseras huvudsakligen på klickfrekvens och kostnad per klick. I händelse av prisskillnad mellan flera bokningsalternativ för samma flygning kommer bokningsalternativens ordning huvudsakligen att baseras på klickfrekvens och kostnad per klick. Ibland bedömer vi också kvaliteten på tjänsten du får från en leverantörswebbplats. Vi lyfter fram faktorer så som en leverantörs avgift för bokning eller bagage, så att du jämför dina alternativ med det totala priset. Och om en leverantör inte är transparent med sina avgifter, vilket gör deras priser mindre tydliga, tenderar vi att inte rekommendera dem.

Vi visar erbjudanden från många olika källor, inklusive flygbolag, aggregatorer, globala distributionssystem, reseföretag och online resebyråer; men våra resultat kanske inte alltid återspeglar alla tillgängliga erbjudanden.

Billigast

Letar du efter det lägsta priset? Vi kan hjälpa dig hitta det. Vårt sortering av priser ger dig snabb tillgång till de billigaste och/eller dyraste priserna – det är din resa så det är upp till dig att välja vad som passar dig.

Ibland finns samma erbjudande tillgängligt på flera olika leverantörers sidor. Alla dessa leverantörer visas för dig så att du kan göra ett val. Vi markerar dock en huvudleverantör baserat på faktorer som popularitet bland kunder eller betyg. Leverantörer kan även lyftas fram om de betalar mer för de klick som de får.

Boenden (hotell och andra semesterboenden)

Vi använder interna algoritmer för att rangordna boenderesultat och sortera bokningsalternativ inom ett givet resultat för boenden. För enkelhetens skull avrundar vi alltid priset till närmsta heltal.

För rankning av boenderesultat rankas som standard resultaten av vår algoritm ”Rekommenderat”, som är baserad på några nyckelparametrar: pris, gästbetyg och popularitet (mätt i klick). Den relativa betydelsen av parametrarna är specifik för varje uppsättning sökresultat, t.ex. blir priset mindre relevant om prisskillnaden är mycket liten. Vi räknar också in den genomsnittliga intäktspotentialen för oss från varje hotellresultat. Vi anser att dessa parametrar prioriterar de mest relevanta resultaten för användarna, samtidigt som de också förbättrar våra intäkter. Vi använder ytterligare parametrar, som avstånd från stadskärnan och antalet stjärnor som vi anser vara mindre relevanta och som därför tilldelas en lägre viktning. Utöver detta kan du även sortera resultaten efter pris, hotellklass, recensionspoäng och avstånd (från destinationen i din sökning).

Ibland finns samma erbjudande tillgängligt på flera olika leverantörers sidor. Vi lyfter fram en huvudleverantör baserat på faktorer som leverantörens pris jämfört med det billigaste priset och den genomsnittliga intäktspotentialen för oss från varje hotellresultat, dvs. ett erbjudande kan rankas högre om vår förväntade ersättning är högre, men inte om det är väsentligt dyrare än de andra erbjudandena. Våra algoritmer kan dölja ett eller flera erbjudanden om de inte är de billigaste och de påverkar vår eller vår partners intäktsgenerering. Vi anser att dessa parametrar balanserar relevansen av resultaten för användarna och förbättrar våra intäkter. Om det billigaste erbjudandet i en hotellannons inte visas ovanför knappen ”Visa erbjudande” eller ”Välj” kan du se det genom att leta efter priset som är markerat med grönt. Turordningen gynnar personliga erbjudanden om användaren är inloggad.

Pris

Letar du efter det lägsta priset? Vi kan hjälpa dig hitta det. Vårt sortering av priser ger dig snabb tillgång till de billigaste och/eller dyraste priserna – det är din resa och ditt val.

Hyrbilar

Sorteringen ”vår rekommendation” för biluthyrning prioriteras främst efter pris, intäktspotential för oss, allmän klickpopularitet och populariteten för olika bilklasser på varje upphämtningsdestination (t.ex. om stadsjeepar är populärare än normalt på en upphämtningsplats). För vissa platser tar vi även hänsyn till omdömet för varje uthyrningsföretag och/eller tjänsteleverantör. Faktorns relativa betydelse är specifik för varje uppsättning sökresultat.

Ibland finns samma erbjudande tillgängligt på flera olika leverantörers sidor. Vi lyfter fram en huvudleverantör baserat på faktorer som kundpopularitet eller betyg. Leverantörer kan även lyftas fram om de betalar mer för de klick som de får. Våra algoritmer kan dölja ett eller flera erbjudanden om de inte är de billigaste och de påverkar vår eller vår partners intäktsgenerering. Vi anser att dessa parametrar balanserar relevansen av resultaten för användarna och förbättrar våra intäkter. Om det billigaste erbjudandet för en hyrbil inte visas ovanför knappen ”Visa erbjudande” eller ”Välj”, kan du se det genom att leta efter det grönmarkerade priset.

Paketresor

Standardresultatet ”Rekommenderat” för paketresor baseras huvudsakligen på priset, hotellets gästbetyg och dess popularitet (mätt i antal klick). Vi räknar också in den genomsnittliga intäktspotentialen för oss från varje paketreseresultat. Vi anser att dessa parametrar prioriterar de mest relevanta resultaten för användarna, samtidigt som de också förbättrar våra intäkter.

Inom ett paketreseerbjudande ordnar vi våra resultat baserat på en intern algoritm som balanserar priserna och vår intäktspotential för de resultat som visas.

Tåg och bussar

Avresetid

Vi har sorterat ut våra tåg- och bussresultat efter avgångstid för att göra det lättare att hitta en resplan som passar ditt schema.

Billigast

Letar du efter det lägsta priset? Vi kan hjälpa dig hitta det. Vårt sortering av priser ger dig snabb tillgång till de billigaste och/eller dyraste priserna – det är din resa så det är upp till dig att välja.

Våra tåg- och busspriser inkluderar ibland obligatoriska skatter och avgifter. Kontrollera om det finns ytterligare avgifter. Vissa partners kan ta ut en extra serviceavgift, en avgift för extra bagage eller en avgift för vissa betalningsmetoder.

Så hittar vi priser.

Vi söker igenom hundratals rese-, flyg-, hotell- och hyrbilssajter på en och samma gång för att ge dig alternativ från hela webben. Även om vi alltid strävar efter att ha den mest korrekta och aktuella informationen kan det ibland förekomma felaktigheter. Ibland beror det på att leverantörssajten inte uppdaterar sin inventering med oss eller inte har anslutit till vår webbplats ordentligt. Det kan även vara så att en annan resenär redan har hunnit boka erbjudandet. Det sista scenariot inträffar ibland eftersom vi cachar resultat för att hålla webbsajtens hastighet uppe (så att du inte behöver vänta). Om du och en annan resenär till exempel startar samma sökning inom samma minut kommer vi sannolikt att visa samma resultat för er båda. Allra minst bör leverantörernas webbsajter förse oss med en uppdaterad prislista var 24:e timme. Även om vi söker på så många webbplatser som möjligt kan vi ändå inte söka på alla. Det finns också fall där vi inte visar resultat från vissa leverantörer på grund av tekniska eller kommersiella skäl, eller för att vi kan se att de har en negativ inverkan på kundnöjdheten.

Så får vi recensioner och modererar innehåll.

Recensioner visas på vår webbplats på några olika sätt. Vi visar recensioner och omdömen från andra välkända resesajter. Vi visar även omdömen från användare som har gjort en bokning via vår plattform medan de är inloggade eller har skickat in sin resplan till oss (läs mer om Trips här).

På vår sajt samlar vi in och visar recensioner på några olika sätt.

För flyg och hyrbilar visar vi recensioner som samlats in direkt från våra kunder som har en bekräftad bokning, medan vi för boenden visar recensioner från både våra kunder och från partnerwebbplatser. För omdömen som samlas in direkt från våra kunder kontaktas endast användare som har ett konto hos oss och som samtycker till att få e-post från oss för att ombes lämna ett omdöme. Kunder kan också lämna omdömen direkt på vår Trips-plattform.

Kunden kommer endast att kontaktas efter att bokningen har slutförts, vilket säkerställer att våra recensioner innehåller förstahandsinformation och återspeglar kundens personliga erfarenhet. För flyg och hyrbilar väljer användaren ett omdöme från ”dåligt” till ”utmärkt”. Vi omvandlar sedan detta till ett numeriskt betyg på en skala från 1 till 10 och bifogar det med ett kvalitativt omdömen (om ett sådant finns) för att underlätta jämförelse och utvärdering. Vår metod eliminerar falska omdömen eller rekommendationer i sociala medier och förlitar sig istället på att verifierade kunder tillhandahåller äkta omdömen. För omdömen om boenden beräknas våra betyg som ett genomsnitt av omdömena som vi samlar in och omdömen som samlas in av våra partners.

Alla recensioner publiceras efter en automatisk kontroll efter svordomar. Oavsett om de är positiva eller negativa kommer vi ta bort eller välja att inte visa recensioner som bryter mot våra riktlinjer eller villkor för leverantörer av recensioner, liknande våra Användarvillkor, inklusive recensioner som inkluderar eller hänvisar till (bland annat):

  • Illegala aktiviteter;
  • Personlig eller känslig information;
  • Svordomar, sexuella referenser, hatretorik, diskriminerande uttalanden, hot osv.
  • Imitation;
  • Kommentarer som inte är relaterade till ämnet eller den avsedda användningen av vår webbplats, inklusive kommentarer som rör bokningsupplevelsen istället för den relevanta reseupplevelsen
  • Spam och falskt innehåll.

Och för att se till att recensionerna fortfarande är relevanta kan vi sluta visa omdömen när de är tre år gamla – eller om det har skett ett ägarbyte eller någon annan större förändring som till exempel en renovering.

Vi kan också be användare att skicka in restips. Dessa tips utvärderas med automatiserade metoder och kommer inte att publiceras om de inte anses vara tillräckligt användbara.

Vi kommer även ta bort olagligt innehåll och recensioner som inte uppfyller ovanstående efter manuell granskning av vårt team som modererar innehåll baserat på ett meddelande som skickas till oss via feedbackformuläret.

Om vårt beslut att ta bort innehåll kan överklagas i enlighet med artikel 20 i förordning (EU) 2022/2065 kommer vi att tillhandahålla en motivering till vårt beslut och information om hur man lämnar in ett klagomål mot beslutet. Eventuella klagomål kommer att granskas manuellt av vårt modereringsteam mot våra riktlinjer för innehåll och resultatet av granskningen kommer att meddelas den som lämnat in klagomålet.

Om en mottagare av tjänsten ofta visar sig tillhandahålla uppenbart olagligt innehåll eller om någon ofta lämnar in anmälningar eller klagomål som är uppenbart ogrundade enligt artikel 23 i DSA, kommer vi att granska ärendet i enlighet med artikel 23.3 i DSA och, om den upprepade överträdelsen bekräftas, kommer vi att utfärda en varning till personen i fråga, alternativt stänga av denne efter en tidigare varning. För närvarande förutser vi inte att sådana fall kommer att inträffa och vi ger exempel på de fakta och omständigheter som vi tar hänsyn till när vi bedömer om ett visst beteende utgör missbruk av tjänsten, och avstängningens varaktighet om och när vi ser sådana fall.

Så arbetar vi med andra företag.

Vi har kontraktsbaserade partnerskap med de flesta av de över 700 webbplatsleverantörerna vilket syns i våra resultat. Om du är ett företag som är intresserat av att arbeta med oss kan du ta en titt på vår partnersida för att komma i kontakt med oss.

Vårt företag utgör en del av Booking Holdings Inc. Företaget inkluderar även andra rese- och fritidssajter som Booking.com, Priceline.com, Agoda.com, Rentalcars.com och Opentable.com.

Vi driver även en portfölj av varumärken för metasökning inom resesegmentet, inklusive KAYAK, SWOODOO, checkfelix, momondo, Cheapflights, HotelsCombined och Mundi.