Riktlinjer för KAYAK-annonsörer

De här riktlinjerna är ett komplement till annonsordern och de medföljande villkoren som undertecknats av KAYAK och annonsörerna. Annonsörer måste dessutom följa KAYAK Networks annonspolicy.

Generella riktlinjer

1 . Dessa riktlinjer gäller annonsörens innehåll på alla KAYAK-varumärken och dotterbolag på alla marknader och plattformar, inklusive men inte begränsat till KAYAK, OpenTable, Cheapflights, momondo, HotelsCombined, SWOODOO, checkfelix, mundi, Travelsearch, Roomsearch och hänvisning till ”KAYAK” inkluderar alla varumärken och dotterbolag.

2. Det är annonsörens ansvar att se till att de följer de lokala reglerna, lagarna och lagstiftningen på varje marknad. Dessa riktlinjer är endast tillämpliga på innehåll som tillhandahålls för visning till KAYAK. De gör inte anspråk på att vara uttömmande och är ett komplement till alla rättsliga krav, som alltid har företräde.

3. Annonsörer förväntas följa god affärssed genom att vara transparenta och rättvisa mot såväl användare och affärspartners som konkurrenter.

Annonsörens webbplats (inkl. mobila applikationer)

4. Webbplatsen är fullt fungerande med möjlighet att boka biljetter online (jämfört med att endast fylla i formulär/ringa), med undantag för specifika click-to-call-annonsörer

5. Click-to-call-annonsörer

  1. Inga avgiftsbelagda telefonlinjer
  2. Unikt spårbart telefonnummer
  3. 24-7 callcenter

6. Webbplatsen är professionellt utformad med fungerande länkar, integritetspolicy, villkor och inga stavfel

7. Webbplatsen ska vara fullständigt översatt till det lokala språket och stödja lokal valuta och lokala betalningsmetoder

8. Alla placeringar ska länka direkt till sökresultat där det är relevant. Mobila placeringar får inte omdirigera användare till appbutiker eller uppmaningar att installera appar. Inga placeringar av jämförelser före sökning (Compare to Front Door, Search Again) på Mobile ska länka till en appupplevelse. Användarupplevelsen från någon av dessa placeringar måste prioritera att öppna KAYAK-sökresultaten som standardflik för att säkerställa att användaren landar på de avsedda resultaten som de sökte efter. App till app och mWeb till app är en acceptabel upplevelse från mobila inlines och jämförelser på resultatsidan.

Ackreditering

9. Annonsören ska vara fullt ackrediterad enligt följande krav:

  • IATA-ackreditering för alla resebyråer och flygbolag
  • USA och Kanada: Flygbolags OTA:er måste ha en ackreditering från Airlines Reporting Corporation (ARC)
  • Storbritannien: ATOL för leverantörer av paketresor och/eller ABTA-licens vid behov
  • Riktlinjer för kundservice

    10. Användarna ska erbjudas adekvat kundtjänst, inklusive, men inte begränsat till, lokala telefonnummer med kundtjänst på det lokala språket

    11. Telefonlinjer bör vara öppna åtminstone under rimliga öppettider (t.ex. 9.00 – 17.00, lokal tid)

    12. Alla e-postmeddelanden som skickas av en användare ska besvaras av kundtjänstmedarbetaren inom två arbetsdagar

    13. När KAYAK eskalerar ett användarklagomål till annonsören ska annonsören svara KAYAK inom en arbetsdag och förklara situationen och skissera en lösning när det är tillämpligt

    14. Om en annonsör konsekvent får feedback från användare om dålig praxis förbehåller sig KAYAK rätten att ta bort annonsörens innehåll på obestämd tid

    15. Kundrecensioner online kommer att beaktas

    Prissättning och noggrannhet (för annonsplaceringar med prissättning i realtid)

    16. Annonsörer förväntas leverera korrekt innehåll till KAYAK för att säkerställa att de priser som visas på KAYAK är desamma som de som debiteras användaren när bokningen slutförs på annonsörens webbplats

    17. KAYAK:s noggrannhetsmätningar bör aktiveras av annonsören så att vi kan dela dessa data för att förbättra prissättningskvaliteten

    18. En annonsör som har problem med prisriktigheten riskerar att bli inaktiverad av KAYAK tills annonsören kan bevisa att kvaliteten på innehållet har förbättrats

    Cheapflights panelannonsörer och andra CMP2-annonsörer

    19. För CMP2-placeringar – vid klick från dessa placeringar måste annonsörer visa ett sökresultat som är relevant för användarens sökparametrar som den primära upplevelsen i fokus. Partners kan fortfarande ha jämförelser eller andra annonser på sin webbplats, så länge det inte hindrar sökresultaten (t.ex. överlappningar, popup-fönster, stora rubriker bör inte vara i fokus vid klick). Annonsörer som bryter mot denna policy kommer att få sina placeringar pausade tills de har löst problemet.

    Marknadsspecifika krav

    EMEA

    20. Företag som är registrerade utanför Europeiska unionen måste följa Europeiska unionens bestämmelser om försäljning av flyg-, hotell-, hyrbils-, kryssnings- eller tågbiljetter

    LATAM

    21. Företaget förstår att den lägsta investeringen per land inom LATAM-området är 3 000 USD per månad, med ett minimikontrakt på 10 000 USD och riskerar uppsägning om dessa minimikrav inte uppfylls

    NORAM

    22. Better Business Bureau eller liknande organ lägst betyget B

    23. Företaget förstår att det totala kontot måste fakturera minst 10 000 USD per månad och minst 30 000 USD per kontrakt för USA och riskerar uppsägning om dessa miniminivåer inte uppfylls

    Påföljd

    KAYAK har, efter eget gottfinnande, rätt att när som helst pausa annonsören om denne bryter mot riktlinjerna ovan. I händelse av paus kommer annonsörens innehåll att aktiveras igen först när KAYAK, efter eget gottfinnande, är övertygad om att problemet har lösts.